1997 р. цей світ покинув Жак-Ів Кусто - відомий вчений, дослідник, мореплавець, винахідник. Він залишив нам після себе свої фільми, книги, кораблі, проекти і невирішені проблеми. Що знаємо ми про нього? Які перепетії життя заставили його - артилерійського офіцера одного з кораблів військово-морського флоту суттєво змінити своє життя і стати "людиною-рибою", "іхтиандром"? Щоб зрозуміти це, необхідно знати його життя, цікаві повороти його долі. Капітан планети... Це прізвисько він отримав вже в зрілому віці. Хоча здається, що планетарний шлях його долі був визначений ще в дитинстві.
Жак-Ів Кусто народився 11 липня 1910 року у місті Сен-Андре-де-Кюбзак , неподалік від Бордо у родині роз'їздного комерсанта Даніеля Кусто і його дружини Елізабет. Його батько виконував обо'язки особистого секретаря одного американського міліонера і в 1920 році перевіз родину до Сполучених Штатів. Жак-Ів і його старший брат грали на вулицях Манхетена і відпрочивали в літньому таборі у Вермонті. В його долі завжди величезну роль відігравав випадок. Вперше він почав пізнавати підводний світ у десять років. В літньому таборі йому довелось навчитися пірнати, щоб прибирати сміття з-під містків. Кусто провів за цим заняттям два або три тижні, і , таким чином , навчився затримувати дихання під водою. Його дитяча романтична уява вела його далі. Наслідуючи героїв улюбленого Джеймса Фенімора Купера, які, рятуючись від своїх переслідувачів, дихали через пусті тростинки, він вперше почав удосконалювати техніку підводного плавання. Він володів фантазією і надзвичайною цікавістю, і до того ж практичним, технічно настроєним розумом. Ці риси дозволили йому розпорядитися власною долею. В 13 років на збережені гроші Жак-Ів купує кінокамеру. Дитяче захоплення кінозйомкою пізніше стало покликанням. У 1930 році Кусто вступив до Французької військово-морської академії в Бресті. Після її закінчення він наполіг на зарахуванні до військово-морського флоту і був призначений командиром французької морської бази в Шанхаї, яка відповідала за забезпечення кораблів, що стояли в доках французької концессії. На кораблі "Жанна д'Арк" він відправляється у подорож навколо світу. У кожному порту він сходить на берег із кінокамерою. Жага пригод і нових враженнь привела його у повітряний флот і його зараховують в училище морських пілотів, але автомобільна катастрофа стала перепоною його розвитку "уверх", так само, як поставила хрест на його кар'єрі морського офіцера. Виявилась зломаною права рука, а травма лівої була набагато серйознішою: відмовив нерв, рука стала нерухомою. До того ж, - зламано декілька ребер. Пройшло багато місяців лікування, перед тим , як відновилась діяльність лівої руки, хоча лікарі і наполягали на тому, що руку необхідно відняти, щоб позбавитися гангрени. Але Кусто зробив все, щоб рука почала рухатися. Під час лікування йому довелося багато плавати , щоб розробляти м'язи рук, і тоді він остаточно закохується у море. Він знаходить свій власний шлях і починає розвиватися "униз" - в глибину морських вод. Це приводить його до слави, це стає його власним шляхом. Повернувшись у 1938 році до Франції після служби, він знайомиться з Фредеріком Дюма і Філіппом Тайе, з якими починає випробування всіх відомих на той час дихальних апаратів. Причому, під час дослідів Кусто ледьве не загинув. В результаті він зрозумів, що необхідне створення абсолютно іншого апарату для дихання під водою.
В роки другої світової війни Ж.-І. Кусто стає членом руху Опору. В ті часи авіаторів було безліч, а от "іхтиандри" ще не з' явилися, хоча у них вже відчувалась гостра необхідність. Це був страшний час, коли Францію окупували фашисти, коли патріоти затопили свій військово-морський флот, коли ріс рух Опору. Кусто був активним діячем патріотичних сил. Зв'язки з діячами руху Опору він знайшов, будучи у підпіллі. Один із його яскравих вчинків того часу - можливо, найяскравіших - пов'язаний з його зухвалим "відвідуванням" фашистської комендатури в Італії, де йому і його товаришам вдалося викрати важливі відомості і спокійно піти...
Пізніше, всі свої сили , здібності і дивну винахідливість він віддасть розв'язанню задачі прямого вивчення океану, так би мовити, своїми очами. Але й на цьому шляху він не піде протоптаною стежкою. У роки війни він знайомиться з інженером компанії "Ерлікід" Емілем Ганьяном і його винаходом - регулятором газогенератора для автомашин. З великою радістю Кусто виявив, що такий прилад дуже близький до пристрою, який необхідний йому, щоб дихати під водою. Після довгих пошуків вони розробили прилад, який робив на двоокисі вуглецю, утвореному при спалюванні деревини. Він був повністю автономним, стисле повітря подавалося через клапан. Так був винайдений апарат, що до сьогоднішнього дня служить науці і спорту. Цей прилад отримав назву "акваланг"- "підводні легені". Отриманий патент стає документальним підтвердженням вірно обраного шляху і гарантує матеріальну забезпеченість на все подальше життя.